Bam! Jums ir vėl prieš nosį užtrenkė duris? Deratės su penkta, dešimta, penkiolikta bendrove, tačiau niekaip nepavyksta susitarti dėl rėmimo ar bendradarbiavimo?
Įvairios nevyriausybinės organizacijos bei pradedantys socialiniai verslininkai dažniausiai turi puikių idėjų, tačiau jiems trūksta lėšų. Tuo metu stambios verslo bendrovės dažniausiai turi lėšų ir nori prisidėti prie visuomenės ir savo aplinkos gerovės, bei savo strategijose išsikelia verslo tvarumo tikslus, kurie veda tiesiai link kurios nors NVO.
Iš pirmo žvilgsnio atrodo, jog šios organizacijos tiesiog skirtos viena kitai! Jos galėtų susitikti ir kartu nuveikti labai daug. Tad ko reikia siekiant sėkmingos partnerystės?
„Investors` Forum“ komunikacijos ir strateginių projektų plėtros vadovė bei VšĮ „Geri norai“ partnerė Andželika Rusteikienė dalinasi savo įžvalgomis, kokias klaidas dažniausiai daro ir viena, ir kita pusė.
1. „Verslas – tik dalinis partneris“. Tokį požiūrį turėtų ugdyti kiekviena nevyriausybinė įstaiga. „Kartais organizacijos tikisi didžiąją dalį savo veiklos finansavimo prisitraukti tik iš verslo. Galbūt šiokia tokia demotyvacija joms būtų naujausių JAV NVO apklausų rezultatai. Apklausos atskleidė, kad didžioji nevyriausybinių organizacijų dalis tik 5 proc. savo veiklai reikalingų lėšų susirenka iš privačių įmonių. Lietuvoje šis santykis yra kitoks ir verslo parama pažangioms organizacijoms sudaro didesnę dalį, nes dar neturime plačiai išvystytos filantropijos rinkos, tačiau tendencija yra aiški: verslo parama NVO veiklai turėtų sudaryti mažiausią jų biudžetų dalį“, – pabrėžė A. Rusteikienė.
2. „Keliauju per visus, gal kur nors pasiseks?“ Prieš eidami į verslo susitikimą pasidarykime namų darbus, nes šaudyti pirštu į dangų tiesiog neefektyvu – eikvojame tiek savo, tiek kitų laiką.
„Įvertinkite, kokios yra jūsų vertybės ir su kokia sritimi jūs dirbate? Tuomet – kokie verslai, įmonės atitinka šias jūsų vertybes ir veiklos misiją? Kokioms įmonėms jūsų veikla padės pasiekti strateginių tvarumo, socialinės atsakomybės tikslų? Neikite aklai pas visus iš eilės“, – patarė A. Rusteikienė.
Atlikus tokius namų darbus mažiau reikės įrodinėti, kodėl šios partnerystės apskritai reikia – jei misija, vertybės, strateginis požiūris atitinka, verslo atstovai tai įvertins.
Vienas mūsų mažos rinkos ypatumas (nors jis galioja ir didesnėse rinkose) – bendradarbiauti su dviem konkurentais nepavyks.
„Paprastas pavyzdys: jei bendradarbiaujate su vienu banku, ar telekomunikacijos bendrove, ar prekybos tinklu į kitą gal jau nebeeikite… Įmonės nori išsiskirti savo partnerystėmis ir Lietuvos rinka dar yra tokia nedidelė, kad organizacijos ramiai žiūrėtų į kitų rinkos konkurentų logotipus šalia savojo. Kita vertus, reikėtų dirbti ties savo organizacijos įvaizdžio stiprinimu, kad įmonėms jau būtų nebesvarbu, kas dar šią organizaciją remia. Joms tiesiog būtų garbė su šia NVO bendradarbiauti“, – sakė A. Rusteikienė.
3. Kalbėkite ne tik apie problemą, bet ir apie jos sprendimą. Palaikykite problemos kėlimą ir žinomumą viešoje erdvėje – žiniasklaidoje, bet su verslo partneriais kalbėkite apie jos sprendimą ir ką jau esate nuveikę savo srityje.
„Viešojoje erdvėje NVO keliama problematika turi būti girdima, nes verslas viena akimi visada stebi kas dedasi jų interesų srityse. Tačiau kalbėdami su verslo atstovais akcentuokite, kas jau yra padaryta. Kokie rezultatai pasiekti, kas suveikė, o kur susidūrėte su iššūkiais. Kokius išteklius pasitelkiate ir jau esate sukaupę, o kokių trūksta siekiant stiprinti jūsų daromą įtaką ar mažinti problemą ties kurią dirbate“, – sakė A. Rusteikienė.
4. Išgirdę „Ne“ – išklausykite iki galo. Ne, nebūtinai reiškia niekada.
Išgirdę neigiamą atsaką tinkamai jį įvertinkite. Ar jums atsakė, kad jūsų pasiūlymas neaktualus šiuo momentu, ar kad nėra galimybės suteikti viso finansavimo? O gal išgirdote, kad toks pasiūlymas niekuomet nesisies su verslo vertybėmis ir veikla? Pirmuoju atveju galite bandyti dar kartą. Tačiau labai svarbu išgirsti priežastis dėl kurių šiuo metu partnerystė „nepasirašyta“ ir kreipiantis antrą kartą parodyti progresą.
Turėkite omeny, kad kartais žmogus gali būti prastos nuotaikos – jei daugiau su juo nebekontaktuosite, durys bus uždarytos.
5. „Žemiau 5 lapuose išdėstėme savo idėją“. Romanai, kupini emocijų ir epitetų, šiandien tikrai netinka.
„Visi skubame ir neturime laiko. Ir visur reikia aiškumo, konkretumo ir trumpumo. Tad siunčiant pasiūlymą verslui būtų idealu viską sudėti į vieną lapą, o esmių esmę užfiksuoti pirmuose 3-uose sakiniuose. Moksliniuose darbuose išsamus dėstymas – sveikintinas, bet šiuo atveju rengiate savo veiklos pristatymą verslui, tad išsamiau galėsite papasakoti susitikimo metu“, – patarė pašnekovė.
6. Išmokite „verslo kalbą“
„NVO turi išsaugoti savo misiją, tačiau dirbant su verslu, reikėtų kalbėti jų kalba, – sako A. Rusteikienė. – Verslas mėgsta skaičius, rezultatus, planus ir matuojamus rodiklius. Be to šiandien, mano nuomone, NVO turi turėti bent puse etato dirbančius rinkodaros ir komunikacijos specialistus – tai kaip kasdienė higiena, kuri padeda atrodyti tvarkingai kasdien.“
7. Reputacija – jūsų pagrindinė valiuta. Neleiskite jai nuvertėti.
„Gal Jums trūksta vadybinių įgūdžių, gal – komunikacijos. Tačiau nevyriausybinėje rinkoje reputacija yra svarbiau už viską. Reputacija yra pirmas dalykas, į kurį žiūri verslas. Tai svarbu tiek nacionaliniu mastu, tiek vietos bendruomenėje“, – kalbėjo A. Rusteikienė.
Kitos svarbios NVO savybės yra atskaitomumas ir atsakomybė – jos kuria pasitikėjimą šia organizacija ir taip pat yra susijusios su reputacija.
8. „Kurkime ryšį“. A. Rusteikienė sako, jog labai svarbu palaikyti nuolatinį ryšį su įmonės atstovais. Ryšį palaikyti reikia ir prieš pradedant bendradarbiauti, ir partnerystei įsibėgėjus.
Kiekviena partnerystė yra procesas ir jo metu labai svarbus nuolatinis ryšio palaikymas. Kas ketvirtį ar net kas mėnesį nusiųskite savo partneriams informacijos apie vykdomą veiklą, kas sekasi, kokia pažanga. Šių laiškų, tikėtina, verslo atstovai visų neperskaitys, tačiau netikėtai prireikus jie juos lengvai ras pašto dėžutėje. Nežinia, kada įmonės vadovas iškvies savo komunikacijos vadovą pasitarti dėl verslo tvarumo politikos ir gairių.
Taip pat nereikėtų tikėtis, jog bendrovės atstovai jums atsakys į kiekvieną laišką. Tačiau mielai juos paskaitys, kai turės laisvą minutėlę.
Comments are closed.